niedziela, 31 stycznia 2016

Pączki

Przepis testowałam z bloga mojewypieki.com, w którym autorka podała recepturę na pączki po warszawsku. Podobno przepis pochodzi od XIX-wiecznej autorki Lucyny Ćwierczakiewiczowej. Pączki są delikatne i po prostu pyszne. A tak naprawdę jeszcze smaczniejsze na następny dzień. Może zrobicie na najbliższy tłusty czwartek? Tak pogrzeszyć możecie raz w roku!


poziom: średni    ilość: 25 szt.      czas: 200 minut

Składniki:
  • 500 g mąki pszennej
  • 45 g świeżych drożdży
  • 8 żółtek
  • 250 ml śmietany kremówki 30%
  • 80 ml mleka
  • 90 g cukru
  • 1 łyżka cukru waniliowego
  • 1/3 łyżeczki soli
  • 150 g masła roztopionego i wystudzonego
  • 30 ml wódki (dałabym więcej - 60ml)
  • marmolada wieloowocowa / z różą
  • lukier
  • 1600 g smalcu
1. Z drożdży robimy rozczyn: do podgrzanego (ale nie gorącego) mleka dodajemy rozkruszone drożdże i łyżkę cukru. Dokładnie mieszamy i zostawiamy w ciepłym miejscu na 10 minut.
2. Do dużej miski bądź na stolnicę wsypujemy przesianą mąkę, cukier, sól, żółtka i rozczyn. Dokładnie łączymy składniki i na koniec dodajemy masło i śmietanę. Wyrabiamy do połączenia składników. Ciasto może się kleić, ale starajcie się nie dosypywać mąki. Ciasto będzie dość luźne.
3. Ciasto przekładamy do oprószonej mąką miski i zostawiamy do wyrośnięcia, aż podwoi objętość (ok. 90 min).

Metoda dla maszynkowców:
Do pojemnika najpierw dajemy składniki płynne, potem sypkie i na wierzch pokruszone drożdże. Nastawiamy automat na opcję ugniatania i rośnięcia ciasta. U mnie trwa to ok 110 min.

4. Po tym czasie ciasto wykładamy na oprószoną mąką stolnicę i rozwałkowujemy na grubość nie mniej niż 1 cm.
5. Z ciasta wykrawamy szklanką o średnicy 7 cm pączki (ja nie formowałam kulek z ciasta tylko tak jak wycięłam zostawiłam do wyrośnięcia, ale polecam je zaokrąglić)
6. Zostawiamy do wyrośnięcia na ok 25 minut.
7. Smażmy na gorącym smalcu z obu stron na złoty kolor - u mnie to trwało 5 minut z każdej strony.
8. Odsączamy na ręczniku papierowym, nadziewamy długą tubką z marmoladą i polewamy lukrem bądź posypujemy cukrem pudrem.

Smacznego!






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz